-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8994 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا براي تقليد كردن از يك مرجع، نياز به خريداري رسالة توضيح المسائل او هست؟ كلمة تقليد بهچه معنا است؟ مرجع تقليد يعني چه و به چه كسي گفته ميشود ؟

در تقليد از مرجع، خريداري توضيح المسائل يا استفتاءات او لازم نيست. مي توان از شخصي كه به مسائل او آشنايي كامل دارد، احكام شرعي را سؤال كرد، يا توضيح المسائل او را از كتابخانه يا از فردي به امانت گرفت و مطالعه كرد، سپس آن را برگرداند.

تقليد به معناي عمل كردن به دستور مجتهد است. از مجتهدي بايد تقليد كرد كه مرد و بالغ و عاقل و شيعة دوازده امامي و حلال زاده و زنده و عادل باشد و از مجتهدان ديگر اعلم باشد، يعني در فهم احكام خدا از تمامي مجتهدان زمان خود استادتر باشد.[1]

مجتهد و اعلم را از سهراه مي توان تشخيص داد:

1ـ آن كه خود انسان يقين كند، مثل اين كه انسان اهل علم است و ميتواند تشخيص بدهد كدام مجتهد از ديگران با سوادتر است.

2ـ دو نفر عالم عادل كه ميتوانند مجتهد يا اعلم را تشخيص دهند، شهادت بر اجتهاد يا اعلميت فردي بدهند، به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفتة آنان مخالفت ننمايند.

3ـ عدهاي از اهل علم كه ميتوانند مجتهدو اعلم را تشخيص دهند و از گفتة آنان اطمينان حاصل شود، مجتهد يا اعلم بودن كسي را تصديق كنند.

اگر تشخيص اعلم مشكل باشد، بايد از كسي كه گمان به اعلم بودن او دارد، تقليد نمايد.[2]

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.